Stolta traditioner får ny form
Sotarna tillhör en av Sveriges äldsta yrkesgrupper, med sina rötter från den sena medeltiden. Fortfarande idag tillhör sotningen ett av samhällets viktigaste grepp för att förebygga bränder. Men yrket är också så mycket mer. Vi på Åva Group är stolta över att ha kunnat följa Sveriges sotare in i en ny viktig era, där ny teknik och vidareutbildningar möter såväl ökad konkurrens som nya samhällskrav. För branschorganisationen Sveriges Skorstensfejaremästares Riksförbund
har vi under de senaste två årtioendena arbetat såväl med varumärkesutveckling, reklamkampanjer och olika PR-insatser.
Grafisk profil och marknadsföringskoncept för SSR GODKÄND BESIKTNING – världens första kvalitetssäkrade metod för besiktning av skorstenar och eldstäder.
Tidningen Eldstad, en av komponenterna i kampanjen för SSR GODKÄND
– med sotarens bästa tips om vägen till säker eldning.
Utvecklingen av Årets Sotare – inte bara ett nytt branschpris, utan även
ett grepp för att stärka yrkesstolthet och samhörighet.
Sotarens traditioner avspeglar sig nu också på flaska. Knoparbir är en hantverksmässig
brygd från Värmdö Bryggeri, med kostym signerad Åva.
Intern kommunikation – en viktig grund för varumärkesbyggandet. Här ett utdrag ur branschtidningen Sotaren, med redaktionsledning och form signerad Åva Group.